Leve med ME

Januar-resten og kroppen

Snart vender lyset tilbake, sier hun og gir meg et halvt smil, så du har noe å glede deg til sier hun med et spørrende blikk.

Jeg nikker forsiktig, tenker ikke for mye, men kjenner at trøsten gjør noe med meg.

Det er riktignok langt færre timers dagslys i midten av januar enn i midten av mai, men timene er mange nok når de utnyttes godt. Mener hun at jeg skal lengte vekk?

Jeg forsøker hver dag å få de strålene som er; sitter i den rette sofaen, med blikket vendt utover. Jeg vil ikke miste et eneste minutt, så jeg krangler med gjørelysten som driver meg fra vegg til vegg med moppen, som kaster tørre klær i vaskemaskinen og våte klær i tørketrommelen – denne svære greia som har revolusjonert livet mitt.

Dagene er blitt lysere. Jeg løfter blikket opp fra tastaturet, ser en skjære fly i en sving over himmelen, legger merke til alle de tynne grenene på bøken rett fremfor meg.

Jeg forsøker hente naturen inn til meg, det er for kaldt til å nå ut til den. De unntaksvise dagene der noen minutters gange er mulig, er likevel mer virkningsfullt enn de samme minuttene innendøres. Det skal ikke så mye til, men jeg vil alltid ha mer.

Når jeg sitter med blikket vendt fremover, dras jeg ut av meg selv, fra mitt indre landskap som ærlig talt ikke tilfører noe særlig av verdi for tiden.

Det der ute skal bli mitt, skal bli en del av meg, jeg må hente det inn og spre lyset inni meg.

Det er fortsatt januar, dagene er frosne, men bærer et slags håp i seg: Et håp om at tidene blir bedre, at livet kan leves mer der ute enn her inne.

Februar holdes ennå på en arms lengdes avstand, det kjennes godt å være i januar som er.

Jeg skal ikke flykte.

Denne tiden kan også være god.

2016-01-16 15.33.39

 

 

 

 

Hva tenker du?

