Leve med ME

Jeg har det travelt

Det er vanskelig å stoppe. Jeg vil bare fortsette og fortsette, listen over alt som skal gjøres, som ikke er blitt gjort på mange år (jeg gremmes!), er lang og hver kveld blir den lengre.

Jeg har for vane å skrive en stund før jeg sovner, om alt mulig egentlig, men mest om alt jeg har gjort denne dagen. Listen kan bli ganske lang dersom jeg bryter den ned på bagatellnivå.

  • Pusset tennene
  • Vasket vasken jeg pusset tennene over
  • Gått på do
  • Kledd meg
  • Kastet skitne klær oppi skittentøyskurven
  • Laget frokost til meg selv og sett gjennom hele gratisavisa
  • Satt på vaskemaskinen
  • Ryddet kjøkkenbenken mens teen trakk
  • osv

Du skjønner sikkert greia, at lista kan bli lang når slike ting tas med. Og nettopp det er poenget: Å synliggjøre min eksistens, å dokumentere for meg selv at jeg har faktisk gjort noe, selv om det langt i fra imponerer noen. Selv om det ikke er noen andre i hele verden som vil kalle disse tingene for gjøremål, det er sånt som folk bare gjør.

Det er vanskelig å stoppe å vaske når perioden er god, men ikke god nok til å holde meg i ro. Da vil jeg bare vaske ned badet, og kjøkkenet og veggene i stua og rydde ut av et skap med forhistorisk innhold som sannsynligvis er grodd fast og må sprenges vekk.

Jeg vil bare få unna ting og få mer plass, mer orden. Jeg kjenner det i hele meg at nå er jeg godt i gang! Nå vil jeg hente inn livet igjen og treffe folk jeg ikke har sett på ukjent lang tid, går turer og la livet ta en ny retning. Nå vil jeg være fri og starte på nytt med det som har satt seg fast i dumme mønstre! Og i alt dette er ryddingen og vaskingen helt nødvendig. Du aner ikke hvor mye energi ugjorte oppgaver stjeler, de er som krevende monstre i hodet. Og akkurat den utmattelsen kan jeg leve godt uten, trenger liksom ikke mer.

Ryddingen i ting gir rydding i hodet. Tanken på ugjorte gjøremål stjeler. Tanker tomme for bør og skulle ha gjort, frigjør – skaper rom for det gode og nye. Derfor er det så viktig for meg å få orden rundt meg, å kjenne at jeg gjør -selv. Det skaper en god energi å gjøre en forskjell. Derfor gjør jeg mer enn jeg burde, jeg lar ikke ME-en bestemme mer enn jeg gjør.

Det er grenser for hvor mye sykdomshensyn jeg tar når energien er stor nok til å ikke måtte prioritere strengt, når jeg kan velge både – óg, og ikke må forholde meg til enten-eller.

Derfor blir lista lengre og lengre, for i den lange lista ligger ikke motløsheten, men kraften og motivasjonen og noen glimt av normalitet.

I perioder er listen tilpasset funksjonsnivået og et strengt prioriteringsregime. Nå er lista tilpasset lysten. Lyst uten strenge MÅ skrevet med røde bokstaver.

Jeg har det travelt!

En kommentar om “Jeg har det travelt

Hva tenker du?

