Media, samfunn og meninger

Gi meg penger slik at jeg kan jobbe, Robert!

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (FrP) gikk i går til mediene med klar beskjed til landets uføretrygdede om ta seg sammen og begynne å jobbe. For å motivere oss latsabber tar han fra oss penger, ikke mye selvsagt, bare sånn cirka 20 000 – en dråpe i havet for sånne rikinger som lever på staten.

Jeg har bare en ting å si deg, Eriksson; du har rett! Det er penger som kan få meg ut i jobb igjen!

Jeg er supermotivert for å jobbe og det har jeg vært lenge. Her jeg sitter foran pc-en på mitt stille vis leker jeg at jeg jobber, det går meget langsomt. Jeg imiterer en arbeidshverdag andre har, men som i mitt liv er en drøm. Om denne lille virksomheten jeg driver med er arbeid, kommer an på hvordan du definerer det, men så langt har ingen tilbudt meg penger for de tekstene jeg skriver. Jeg kunne like gjerne mumlet off-line. Hvis penger var poenget.

Jeg er supermotivert for å jobbe, Eriksson, men jeg mangler altså penger for å kunne realisere drømmen. Pengene skal jeg ikke putte i min egen lomme, men til forskning.

Du skjønner det, Eriksson, det eneste som virkelig kan få meg tilbake i jobb er penger til forskning. Jeg sitter ikke hjemme hver dag fordi jeg ikke gidder noe annet. Jeg sitter ikke hjemme hver dag fordi jeg elsker formiddagstv eller realiserer meg gjennom morsrollen. Jeg sitter heller ikke hjemme fordi det lønner seg.

Jeg sitter hjemme hver dag fordi den medisinen som kanskje kunne gjort meg frisk ikke fins. Nei, nå lyver jeg. Medisinen fins, den er bare ikke tilgjengelig for meg. Den er ikke ferdig forsket på. Og hvorfor er den ikke det? Kan det handle om statlige bevilgninger, tro?

Hvorfor sørger du ikke heller for penger til forskning som kan gjøre oss friske enn å fremstille det hele som om jobb eller ikke er et spørsmål om motivasjon? Alt som skal til for mange av oss er bevilget penger til forskningsprosjekter som har gitt arbeidslivet mange flere deltakere. Og litt mer tid.

Hvorfor tror du, Robert, at det er pengene som holder meg hjemme og ikke sykdom? Om du virkelig tror at jeg blir friskere med færre penger og at mitt virkelige problem er motivasjonsmangel, vel da inviterer jeg deg hjem til meg i min stue slik at du kan få et bittelite innblikk i mitt liv i min hverdag.

.. men det har du sikkert ikke tid til. Og det har heller ikke jeg. Du skjønner, den tiden et besøk tar, det er den tiden jeg trenger for å bli klar og samle overskudd nok til unger som kommer hjem fra skolen, og forhåpentligvis å spise middag litt senere.

Jeg vil tilbake til en virkelig jobb. Og jeg trenger din hjelp for å klare det!

Hva sier du til det?

**

Hvis du liker dette brevet og vil ha flere innlegg, kan du like bloggens side på Facebook: Jeg liker melivetpaaslep!

 

Del gjerne!

 

23 thoughts on “Gi meg penger slik at jeg kan jobbe, Robert!

  1. Åh! Dette burde nå langt ut!!!
    Eg fattar ikkje at det kan gå ann å tenke slik som dei gjer….
    Trur dei verkeleg at det å presse folk til å jobbe gjer dei friskare?
    Trur han/dei at folk er lat?
    Kva mistru har han til den som uheldigvis opplever sjukdom m.m i livet sitt?
    Kva mistru har han til legane?
    Kva mistru har han til NAV som etter mykje om og men lar folk bli uføretrygda?

    Og eg applauderar det du skriv!!!
    Takk at du brukte av din energi til å skrive dette innlegget!
    For eg veit at det kosta..

    Lik

    1. Del det gjerne så når det ut til flere iallfall.

      Altså, det er supert for dem som har restarbeidsevne å kunne kombinere trygd og arbeid, men det blir helt feil å tro at alle har restarbeidskapasitet. Og da har vi ikke engang begynt å snakke om alle dem som kan jobbe litt, men som møtes av vrangvillige arbeidsgivere som ikke vil tilrettelegge. Det inkluderende arbeidslivet er jammen meg fordomsfullt.

      Jeg skulle ønske at det ble bevilget penger til Rituximab-studiene – nok penger – for her er det mange kroner å spare – ved å gjøre folk friske. Ingen blir friske av økonomiske bekymringer.

      Takk for at du leste!

      Likt av 1 person

  2. dette er et sånt innlegg politikerne skulle lest. Men det er jo ikke sånt de tar seg tid til…

    Denne reformen er som dum at jeg knapt kan fatte at noen er i stand til å gå ut å forsvare dem. Det vil sikkert være noen uføre som går ut i deltids jobb som følge av denne reformen. Men hva med alle dem som ikke er i stand til å jobbe om de så tar alle pengene vi har? Hvorfor skal de straffe oss? Og hva med de som kunne jobbet 5-15%, men som ingen vil ansette fordi de er kronisk syke? Hvorfor kan de ikke heller hjelpe disse med å få en jobb isteden for å straffe de økonomisk fordi ingen vil ansette dem? ‘Oppgitt’

    Håper alt står greit til 🙂

    Lik

    1. Jeg fikk tips på Facebook om å sende det, kan hende jeg gjør det.

      Det er så dumt når alle med uføre blir sett på som én gruppe som er klin like. Vi er jo ikke det. Og bør heller ikke behandles som om vi var det.

      (formen er ikke så god, men jeg er heldig innimellom og klarer å trøkke ut noen ord som har samarbeidet med hjernen en stund før publisering, andre ganger ikke. Forsøker å holde meg i gang likevel og ikke være så kresen på resultat. Håper det står bra til med deg!)

      Lik

  3. Ah, denne satt! Knallbra skrevet, du! Send den inn som kronikk til landets store aviser, den burde leses! Jeg digger deg, vet du det? (og i min lille isolerte hule har jeg fått med meg at en reform er på gang, men ikke konkret hva den vil føre til i kroner og øre… Takk for oppdateringen!)

    Tenk at en arbeids- og sosialminister kan tro at det er motivasjonen og viljen det står på, for alle uføre skåret tvers av over en skarp kam! Og han har så liten tiltro til eget helsevesen og nav som utreder, kartlegger og vurderer oss tvers igjennom til de vet mer om oss enn vi selv vet for å vurdere arbeidsevne, prognoser og kapasitet. Snakk om å mangle litt på det sosiale!

    Jeg deler deg, høyt og lavt!

    Lik

    1. Nøyaktig hva reformen og budsjettet ellers vil føre til for «sånne som oss» er det vanskelig å si noe om, men det ser virkelig verken bra eller rettferdig ut.

      Et godt poeng du har med manglende tillit til systemet man selv er sjef for..! Jeg håper han får mange tilbakemeldinger på hvordan folk lever livene sine slik at innsikten kan øke bittelitt.

      Takk for superfin tilbakemelding!

      Lik

  4. Politikerne våre skulle være politikere for hele befolkningen, og sørge for at vi hadde et samfunn for alle. Det er ikke et samfunn å være stolt av som holder folk utenfor. Å ta pengene fra de som trenger dem mest er ikke annet enn ondsinnet og kontraproduktivt, for å bruke et ord de sikkert forstår. Gi folk mer å være deprimert av, så blir de sikkert friske. Om ikke annet, så mangler de i alle fall empati. Og det jeg trodde var sunn fornuft.

    Lik

    1. Hei Trude!
      Et godt samfunn setter pris på mangfold og legger seg i selen for å inkludere, jeg ser ikke helt at denne regjeringen gjør det. «Noen» har visst gått glipp av årsaken til uføretrygd og mange år med AAP, og lever i en merkelig verden der alt henger sammen med motivasjon og vilje. Det er temmelig lite innsiktsfullt.

      Likt av 1 person

  5. Du burde addressert dette til Jensemannen og hans lakeier som tok denne saken til stortinget allerede i 2012 og fikk med seg et flertall på dette. Men det er vel ikke lett å angripe sine venner når det er noe negativt, da er det jo letter å angripe de som må gjennomføre Ap/SV sin politikk. Det er viktig at du angriper de som skal angripes. Du har tross alt hatt et par år på å angripe disse som fremla saken.

    Lik

    1. Hei Arne!

      Jeg synes det ville vært merkelig å ikke adressere denne til han som faktisk er sjefen nå. At denne reformen startet ved den forrige regjeringen gjør ikke saken noe bedre. Da er det enda større grunn til å si høyt og klart ifra og det gjør heldigvis mange flere med meg.

      Lik

  6. Flott skrevet og det burde absolutt ut til flere og ikke minst de rette folkene (politikerne)
    Å jada Arne, vi vet godt denne reformen startet under den rød/grønne regjeringen, men konsekvensene har aldri vært så tydelig som nå. Da er det naturlig å rette dette til de som nå er ansvarlig slik at de kanskje kan forstå og ta konsekvensene av hva som er i ferd med å skje.
    Den største konsekvensen i første omgang er jo all den usikkerhet og frykt som er skapt blant oss uføre, gjør det oss friskere? Neppe, og heller ikke mer arbeidsføre. For de fleste av oss hjelper det ikke på helsa at noen vifter med pengene foran nesen på oss med beskjed om jobb, så får du. Den prosessen har vi vært gjennom for lenge siden og bare måte erkjenne at vi får greie oss med mindre. Så om ikke «mirakelmedisinene» dukker opp for oss alle er jo nettopp dette med å få uføre i jobb bare et fantasiprodukt.

    Lik

Hva tenker du?

