Leve med ME

Det kan bli verre..

Når formen er dårlig, da vet jeg at den kan bli verre.

Når jeg sutrer over aktivitetenes pris, fordi jeg har glemt hva jeg gjorde, da synker og synker jeg. Da glemmes alt jeg fikk med meg, fordi minnene er lagret et sted jeg ikke finner.

Når jeg sliter med ord som bare er der og som krangler og flykter fra hverandre, ja da er det egentlig et luksusproblem.

For; jeg ligger ikke hele døgnet, jeg må ikke dra meg opp trappa, jeg klarer sitte oppreist ved middagsbordet, jeg klarer å svare på sms, jeg lager te og frokost og lunsj helt selv. Jeg kan til og med sette på vaskemaskinen bare jeg får romslig med tid før og etter. Og jeg forstår av og til det jeg leser.

Det er når jeg har det vanskelig og vondt at jeg må gjøre alt riktig, men det er også da det er mest umulig. Trusselen om hvor galt det kan gå, biter ikke på meg. Jeg har kommet til et naivt nivå der jeg tror det ikke kan bli verre, samtidig som jeg vet. Der er det farlig å være, for der kan det virkelig rase nedover.

Og hvis det skjer, vet jeg ikke hvor lang nedturen blir, eller om jeg faller ned et funksjonsnivå til.

Å bli sengeliggende er den største skrekken, men å ta innover meg risikoen ved å overstyre kapasiteten – det er for sterkt til at jeg klarer det. Jeg skyver tanken vekk.

Min formel for stabilitet og økt kapasitet er velprøvd og den funker. Det er bare det at den lille overstyrende stemmen er så lett å overdøve. Å ta den på alvor er å si nei til en verre tilstand, men å si nei til den, er også å fortsette å presse frem ord, slik at jeg føler jeg overlever og har en smule livskvalitet. Og det trenger jeg!

Uten livsgleden, er bare eksistensen igjen. Å bare være er så lite; en liten skygge av det jeg kaller livet mitt. Derfor henger jeg fast ved det som gjør meg glad, ved det som gir meg sukket av bekreftelse på at jeg kan. Det skjer når jeg fullfører noe påbegynt.

Derfor feiler jeg igjen og igjen. Jeg klarer ikke gi slipp på det som gjør meg glad – selv om jeg kanskje burde.

10 thoughts on “Det kan bli verre..

  1. Så kjent,så kjent! Du er flink å formulere og sette ord på følelser. For min del er det noen gang jeg vet jeg ikke burde (innenfor rimelighetens grenser) ,men det jeg gjør veier opp i mental glede. Men hvor grensene går er forskjellig fra dag til dag,uke for uke, så det er ikke alltid så lett. Men det er klart det er viktig å ha noe å glede seg over også 🙂
    Ha en fin kveld. Klem fra meg.

    Lik

  2. Jeg har også tenkt på hvordan det ville blitt om jeg ble enda verre enn nå og det får meg til å stoppe opp og vurdere gjøremålene.

    Å fullføre noe…jo, det gir en god følelse. Det gjør ikke noe om det tar litt lang tid så lenge man kommer i mål til slutt.

    Håper dagen blir fin!

    Lik

  3. Etter to kjempekræsj der jeg ble verre enn jeg hadde vært før, så må jeg innrømme at jeg er redd for å bli verre. Kjenner at når jeg virkelig havner utenfor grensene mine og de «rar» symptomene dukker opp, da tar jeg grep og tvangshviler. Det er ikke noe som er verd å risikere å få det slik jeg hadde det på det verste i fjor. Absolutt ingen ting!
    Så da må jeg prøve å leve å gjøre ting jeg ønsker mer innenfor grensene mine. Planlegge godt og være ute i veldig god tid. Er f eks derfor ferdig med alle julegaver allerede fordi jeg vet det er noe som girer meg avgårde.
    Jeg sliter med denne gira kroppen som ikke vil roe seg. Da er det så vanskelig å ta tak. Tror den tar med seg impulskontrollen…

    Ønsker deg dager som er litt bedre etter hvert.

    Lik

  4. Dette var kjente ting. Jeg er så lite om dagen og er på kanten til desperat. Og da gjør jeg ting jeg ikke burde, men jeg tror ikke jeg kan noe annet. Jeg prioriterer nok enda hardere nå hvilke ting jeg «ofrer» meg på, men jeg tror det er sånn jeg puster. Det gjør fryktelig vondt og er veldig slitsomt med disse smellene. Jeg føler jeg får bank av meg selv, men jeg vil fortsatt være med å bestemme litt.
    Nok et godt innlegg kjære deg ❤️

    Lik

Hva tenker du?

