Leve med ME

Tørre smuler

Munnen er full av tørre knekkebrødbiter, jeg fyller på med mer. Hoster.

Jeg drikker en slurk te, den er visst varm ennå. Maten ligger spredt på tallerkenen, ser alt annet enn innbydende ut, den blir kanskje borte. I meg.

Lyset er dempet, øynene slipper det ikke inn. Det ligger et stengsel mellom meg og den virkelige verdenen. Den jeg har rundt meg hele tiden sender bomber i hodet mitt, harde dunk med slegge kjøres gjennom taket, fra etasjen over.

Dagen er forhåndsdefinert, jeg skal treffe folk jeg liker. Dagen gir kaos, forrykker balansen, forstyrrer den gode starten. Jeg ser ikke, øynene mine sover. Et elendig utgangspunkt.

Alle rådene jeg kan, alle dem jeg deler ut, kan jeg følge dem selv?

Hvis jeg bare klarer å slappe av, gjøre alle de riktige tingene, så ordner det meste seg selv, men jeg klarer ikke gjøre det rette, jeg klarer ikke være strukturert så ofte som jeg antakelig burde. Ingen leser tankene mine, burde vel være glad for det, men beskjedene jeg skulle sendt ut ved hjelp av tankeoverføring, blir aldri gitt.

Det er alltid så lite som skal til før endringen blir stor. Det er alltid så lite som skal til før det gode ikke er godt lenger. Det er alltid så kort mellom mestring og tap.

6 kommentarer om “Tørre smuler

  1. Jeg er med deg, du skriver så fint, akkurat sånn har jeg det i dag – jeg kjenner på kroppen det du skriver. Håper dagen din blir bedre, at du får en hyggelig dag med mennesker du liker. Skal tenke på deg ☀️

    Liker

  2. Du må ikke se på det som at du taper/ikke mestrer godt nok, kjære deg! Vi gjør vel alle så godt vi kan? Hvem klarer å leve helt riktig hele tiden? Gjøre bare ting de vet er bra? Utfordringen vår er at det får så uendelig mye større konsekvenser for oss.
    Jeg stiller høge krav til meg selv når det gjelder aktivitetsavpassing. Noen dager/perioder er jeg flink. Andre ganger er jeg ikke det. Og vet du, det er helt greit! Jeg er bare et menneske. Kan ikke klare å leve slik hele tiden. Noen ganger fører det til at jeg blir verre. Så må jeg bare bli det da. Ny dag og nye muligheter i morgen 😊

    Liker

    1. .. men jeg gjør det, ser det som en konsekvens av dårlige valg, men jeg har ikke dårlig samvittighet for det, prøver å ikke ha det iallfall, men se konstruktivt på det. Finn feilen og rett den opp, for å si det slik.

      .. men noen ganger har jeg bare lyst til å gi opp!

      Du har så avgjort et godt poeng i at ingen klarer å leve uten «feil», jeg legger nok en del på ME-en og jobber ekstra hardt for å gjøre «det riktige», men så bryter det sammen noen ganger.

      Liker

      1. Det er vanskelig å finne balansen i alt og det gjelder også våre egne reaksjoner og følelser. Jeg prøver å bli flinkere til å klappe meg selv på skuldra og det fungerer virkelig fint noen ganger mens andre ganger hjelper det ikke helt. Men, jeg har blitt bedre!

        Liker

Hva tenker du?

