Leve med ME

Ny og gammel verden

To uker tar det og så er jeg tilvendt. Det nye livet, den nye hverdagen.

I løpet av de to ukene faller jeg ned i en grøft, en langsom bue av funksjonsfall jeg frykter skal vare evig, men som det begynner å gå opp for meg at er midlertidig. Fallene er ikke så dype som de var, ikke like alvorlige. Blikket må bare hvile en stund, bli hentet bort fra livet noen dager. Isoleres.

Jeg har levd i den nye verdenen mange uker nå, har sluttet å telle. Jeg er en del av, og ikke bare en observerende figur bak et tykt slør. Noe er endret. Jeg vil at det aldri tar slutt.

Jeg vil ta ungene ut av skolen tre måneder, tvinge mannen til å ta permisjon like lenge. Jeg vil kjenne på livet, men også regulere det slik at jeg får de pausene, oppholdene, jeg trenger. En turnus på tre ukers ferie og en ukes fri høres ideelt ut. Den ene friuken skulle bli brukt til å skrive, lese, sove – som en slags time out fra den utadrettede oppmerksomheten.

I mange år har jeg vært fengslet og jeg spør meg selv om jeg ikke fortjener friheten nå? Frihet til selv å utforme livet, til å gjøre familieaktiviteter andre har hatt et selvfølgelig forhold til hele tiden. Jeg vet at svaret er ja, jeg vet at hele verden ikke kretser om meg selv. Jeg vet at om få uker må nok en omstillilngsprosess settes igang. Igjen.

Det er omfattende, og det er tungt. Det kjennes som om hele verden må omorganiseres, overgangen er sjelden mild.

Når jeg først er tilvendt kjennes det som om den tiden som er, er den aller beste. Det er selve overgangen som er problemet.

2 thoughts on “Ny og gammel verden

  1. Det er slitsomt å kjenne på den nye hverdagen når det er sommer og ferie, for så å ramle tilbake sakte men sikkert til dårlig form. Veldig frustrerende!

    Likte tanken forslaget om å tvinge mannen din til å ta permisjon sammen med barna! Tilrettelagt for deg selvfølgelig, og masse tid sammen. Det hadde vært fint!

    Håper du har gode sommerminner så langt!

    Lik

    1. Det tar mye tid når hele kroppen må omprogrammeres for hver endring, verst er det i de små feriene, synes jeg, da blir det bare tid til kaoset.

      Sommeren så langt har vært ganske god, fornøyd!

      Tenk om idéene kunne realiseres? Det hadde vært noe, det!

      Lik

Hva tenker du?

