Høytid

Du må ikke glemme sommeren

Jeg sitter i min vante krok; et hjørne av rommet med utsikt til skjermen – jeg løfter aldri blikket.

I time etter time forsøker jeg forstå hva tegnene forteller meg og hvilken sammenheng de har. Det er ikke lett. Jeg gir meg likevel ikke, for jeg vet at om jeg bare forstår litt, om jeg bare klarer uttrykke noe, ja da føler jeg meg så mye bedre. Jeg trenger medisinen min.

Jeg har sett kalenderen, oppfattet «juli», men om det ikke var for ulløsheten kunne det vært hvilken måned som helst. Jeg er helt fjern. Bortgjemt i en kasse av ulltull, av individuell tåke. Bortgjemt og fjernet fra det jeg ville, fra det jeg skulle.

Timene er mange, men som et rykte å regne, jeg tror ikke på det – timene er minutter.

Du må ikke glemme sommeren, forsøker jeg fortelle meg selv, men jeg glemmer før jeg husker, lurer på hvor nøkkelen til bevisstheten er. Jeg kan bare skylde meg selv, eller det som er sykdom. Jeg liker ikke sykdomsordet, vil liksom at alt skal kunne viljestyres og blir litt misfornøyd når jeg atter en gang må innse at det ikke er opp til meg.

Det er sommer, men jeg forstår det ikke. Jeg merker ikke timene som går med i sluket, tiden som ligger bak meg er passert og ingenting festet den. Timer som andre fyller med minner fyller jeg med ingenting og noen ganger tankesøk og tasteklø. Det er medisinen som redder meg. Det er medisinen som hekter meg fast i verden når jeg er i ferd med å falle av.

12 kommentarer om “Du må ikke glemme sommeren

  1. Du skriver så ufattelig bra! Tenker masse på deg. Grusomt å ha det sånn. Er der selv i dag, selv om det ikke virker slik utfra det du nettopp har lest på bloggen min. Håper du også får gode dager. Jeg ser jeg er heldig når jeg leser, for jeg husker hvordan det var å ikke ha gode dager….da er det virkelig tøft 😦 Stor styrkeklem

    Liker

    1. Du gjør meg glad med ordene dine, Trine!

      Dårlige perioder er tøffe for både en selv og dem en lever sammen med, det krever. Og de går så altfor tregt over. Det er no’ dritt!

      Liker

      1. Ja, det er noe dritt. Har bestilt ferie med sønnen min nå for jeg trodde jeg kom meg igjen, men nei…ligger her og ferien blir avlyst om jeg er like dårlig som nå i morgen…drittsykdom dette her…

        Liker

  2. Sender varme tanker!! Skulle jo så inderlig ønske at sommeren gjorde deg godt og helst mye bedre… Opp og ned og frem og tilbake!! Jeg vet jo så inderlig godt at det er slik det er å leve med denne sykdommen.
    Ønsker deg det beste!!

    Liker

    1. Jeg er veldig glad for alt jeg har fått og gir det min oppmerksomhet. Jeg fikk 2 1/2 måned og det er vel den lengste perioden på flere år, tror jeg. Likevel: Skulle gjerne hatt mer! Så er det bare å håpe at neste gode periode er kort vei unna.

      Ønsker deg en fortsatt fin framgang!

      Liker

Hva tenker du?

