Leve med ME

Gode stunder med ME-en på slep

ME-en ble liggende igjen da jeg satte mine ben i to sko og husket å låse døren etter meg da jeg dro. En utflukt med sjåføren ved min side, lett prat og mange tanker. Øyne åpne klare til å ta inn alt vi passerte. Et deilig unntak fra dagenes vante innhold lagde smil om munn og lot forventningene vokse.

Da kommunegrensen ble passert satte følelsen av langtur og sprelske påfunn inn: noe så fantastisk som dette var lenge siden sist jeg hadde opplevd! Forrige gang ble tannlegen besøkt og denne gangen var nye klær til meg selv målet.

Å komme seg ut og ikke alene er deilig når tiden fra gang til gang er lang. Å kjenne seg ny og kanskje litt fin; å tåle å prøve kjoler og klær; å finne noe som gjør kroppen glad er å finne noe som gjør tanken glad. Klær som ikke er tilpasset sofalivet, men som sitter fint og skaper kropp – det er ikke dagligdags. Rett i ryggen-klær som vanlige bruker gir følelsen av å være blant dem.

Noen glade dager der hjernesløret tynnes, der kontakten med ordene bedres og man nesten er klar over hva man skriver og kan bruke ordene som man ønsker. Det er luksusdager.

Dager der høydepunktet ikke er å bli med på handletur på nærmeste butikk, men der kommunegrensen krysses og naturen synes og trærne kan tas på av egne hender. Det er luksusdager.

Det er dager som legger seg på minnet, som hentes fram når alt er forandret tilbake til det som oftest er normalen. Det er dagene som gjør at det vonde holdes ut, at håpet aldri gis opp, at man vet at de dårlige dagene der ingenting jobber sammen passeres, at alt er en periode og at alle perioder går over og blir til noe annet, noe bedre.

Det er de dagene man helst skulle hatt flest av; så mange at de opplevdes som selvfølgelige og misnøyen heller kunne dreie seg om savnet etter å kjøre bil selv eller fungere normalt kognitivt en hel dag eller å kunne sykle istedenfor å kjøre.

De gode stundene tas vare på som de er, uten å korrigeres, uten å gjøre de til noe mindre og uten å sammenligne dem med alt som kunne vært enda bedre. Det gode er godt nettopp fordi det isoleres og bevares slik det er og ikke forstyrres av pirkete detaljer om hvordan andre lever livene sine, eller hvor annerledes livet kunne vært om ME-en aldri hang på slep og heller ikke var integrert.

 

14 kommentarer om “Gode stunder med ME-en på slep

  1. Så fint å høre at du også har hatt en god dag! Jeg gleder meg med deg – jeg vet jo hvordan det er. Jeg var på et lite kafébesøk i går, det er fantastisk å få noen glimt av verden.
    Håper den dagen ikke kom alene!

    Liker

  2. Sånne dager, med øyeblikk av «normalt liv» er gull verdt.
    Jeg kan leve lenge på slike dager, selv om jeg vet de koster dyrt…..

    Liker

  3. Jeg tenker at vi er så innmari gode på å beholde håpet, som du skriver så godt her. At kommer en slik god dag så venter vi på fler, ønsker og håper at de skal komme som perler på en snor.
    Jeg gleder meg med deg over den gode dagen du har hatt og håper og ønsker at de nettopp må komme som perler på en snor hele våren og sommeren igjennom og videre med!

    Mange gode tanker fra meg

    Liker

    1. Jeg skulle gjerne hatt fire gode måneder framover nå, det hadde vært noe det! Er likevel fornøyd med alt jeg får, det tas godt vare på!

      Takk for gode ønsker for meg, Lene!

      Liker

  4. Heisann… Jeg har ei datter som har fått diagnosen ME.. og har fokusert mye på kost og ernæring til henne. Etter at hun startet å bruke noe som heter JuicePlus, kapsler laget av frukt, grønsaker og bær, dvs fullt av antioksydanter, så har hun blitt mye bedre. Dette vil jeg gjerne dele erfaringen med til andre. Noen som kunne tenkt seg å prøve dette for å se om de får en bedre hverdag? Eller har dere noen tips om hvordan jeg skal komme i kontakt med noen som kunne tenkt seg å prøve dette. Har så lyst at flere skal få tilgang til dette.

    Liker

    1. Jeg ønsker også at folk skal bli friske, men jeg tror ikke man blir frisk av ME ved å bruke kosttilskudd/-regulering, selv om formen bedres (noe som er verdifullt i seg selv). Ønsker datteren din god bedring!

      Liker

Hva tenker du?

