Barn og familie

En etterlengtet tur og dagen derpå

Oppgjørets dag var der brått; han pakket sekken og jeg pakket ull godt rundt meg selv for å tette igjen alle sprekker og hull.

Vi dro til Oslo, den store byen som så lenge har vært uoppnåelig. Med mål i hodet ble ørene stengt for eventuelle protester fra kroppens indre slik at gleden og forventningene kunne overta. Togsettets urytmiske dunk og krenginger fikk være som de ble. Med øynene lukket ble både en og to omganger meditasjon mulig, bare avbrutt av tyngden av et barns hode mot kroppen, vennlige påminnelser om hva vi hadde i vente.

Sånn cirka mange mil ble gått uten at beina fikk stemmerett, å holde en liten hånd i sin er premie nok, å se hverandre og dele, være sammen om vårt eget, men også oppleve sammen. Det er godt!

For det er opplevelser, og ikke gjøremål, som binder trådene våre sammen. De er alle små biter av historien vår der timene sammen forbinder bitene sammen og etterhvert blir til et større og større teppe av erfaringer, opplevelser og samhold –  familieteppet vårt. Jeg håper at teppet varmer, at det blir stort og mangefarget. Det er iallfall store biter av toleranse og respekt for andres måter å leve livet på der.

Ungdomsoppgjør mot kroppen, ignorering av stygge ord og protester, for tilstedeværelsen er viktigst, det gode det fører med seg er høyere rangert enn prisen som i ettertid må betales. Jeg vet så langt jeg kan vite at konsekvensene av utskeielsene ikke gir større utfall enn jeg håndterer. Slik er det i dag, dagen derpå. Det er godt.

Og ironien slår meg: Når jeg en dag klarer å reise til Oslo med tog og nyte en dag med de viktigste i livet mitt, hvorfor har jeg da nok med å lage meg en kopp te andre dager?

Den stille måneden er kanskje i vente, dager i taushet avskjermet fra verden og livet, eller kanskje ikke, kanskje er jeg heldig denne gangen og klarer å forebygge og reparere skadene kroppen fikk i går ved passivitet de kommende dagene?

 

7 kommentarer om “En etterlengtet tur og dagen derpå

  1. «For det er opplevelser, og ikke gjøremål, som binder trådene våre sammen.»
    Så bra sagt, og sant! Hva vi gjør sammen er ikke det viktigste, men det at vi opplever at vi er sammen om det. Det er ikke du og jeg som gjør det, men vi. Om det er ut på tur, lek i hagen, middagslaging eller dørvask er ikke det store utslagspunktet, men at «du og jeg» finner hverandre og smelter sammen til «oss».

    Håper at dagene derpå ikke blir for tunge.

    Liker

  2. Så fantastisk med en Oslotur! Så utrolig godt det må ha vært å få en familiedag utenfor huset. Håper og tror det er verdt det i etterkant.

    Liker

  3. Jeg tror skadebegrensning og sofaterapi er det beste dagene derpå kan brukes til. Og bare det virker kan jeg fint sitte noen uker. Dersom en aktiv dag koster et par ukers sofasitting er det verd det! Å være sammen om noe betyr masse!

    Liker

  4. Hei, fant bloggen din i dag og har lest nokså mye her i dag. Jeg ble selv diagnostisert med ME for en tid tilbake – deretter et par andre diagnoser. Livet er rimelig opp og ned, og jeg følger deg så i mye av det du skriver… 🙂 Jeg håper du har mange gode dager også, og at du fortsetter å kjenne at sofasitting dagen derpå er verdt det. Jeg er nemlig helt enig med deg 🙂
    Legger meg til som følger. Takk for alt du deler her! God klem til deg

    Liker

  5. Lilljekonvall: Takk for det!

    Spirea
    Takk for så mange gode ord på tekstene mine, det gjør godt! Jeg har besøkt bloggen din flere ganger og forsøkt å legge igjen kommentarer, men de kommer ikke med, så jeg håper at du leser denne slik at du forstår at jeg har gjort et forsøk. Jeg ser fram til mange flere tekster fra deg og videre kontakt!

    Liker

Hva tenker du?

