Humor og ironi

Er det nå jeg skal legge meg?

Rommet er mørkt, eller kanskje er det bare blikket mitt som sløves enda mer? Klokken viser tall jeg ikke forstår og jeg vurderer en alternativ klokke som gir meg beskjeder framfor tall.

«Spis ett knekkebrød og en kiwi» skulle klokken si når jeg kom ned i stua om «morgenen». Litt senere: «Drikk et glass smoothie» og deretter: «Legg deg i sofaen og les til ny beskjed kommer»

Det er akkurat slik det skulle være, for tallene har mistet sin mening, gir ingen koblinger opp mot tiden på døgnet eller gjøremål som hører til.

Hele døgnet kjennes likt, sløvheten og bomullshuet regjerer. Variasjonen mellom dagene skyldes familiens ukentlige gjøremål. Helg og hverdager skilles bare ved hvem som er hjemme og hvor lenge. Uten disse faste variablene ville alt gått i tullball og huttemeitu.

Det er en beskjedklokke jeg skulle hatt!

Lyder det kjent?

6 thoughts on “Er det nå jeg skal legge meg?

  1. Høres alt for kjent ut!
    Er det mulig å få en klokke som i tillegg til å holde styr på meg også justerer de andre familiemedlemmenes rutiner og spillopper inn etter min timeplan? (som selvsagt aldri er lik fra dag til dag) hmm… det hadde væ’tno’de’! Hvertfall for en dag eller to 🙂
    Natta godt når det inntreffer 😉 her er det garantert etter hvert!

    Lik

    1. Cecilie

      .. og som kompenserer for alt jeg ikke gjør selv? Jatakk, en slik en vil jeg ha!

      Hanne

      Ekstraordinære hendelser, ala jul og ferier, er som berg- og dalbane for mange av oss, det gjelder å henge noenlunne med i svingene og unngå å bli svimmel og kvalm samtidig. En krevende øvelse.

      «når man er så sliten virker det best å la kroppen få hvile ut fremfor å prøve å snu døgnet foreløpig.» skriver du. Det har jeg ikke tenkt på før, men du har sikkert et poeng i det! Kroppen er fullstendig utslitt og trenger først å nøytralisere seg før den kan bygges opp igjen. Og når det tar lengre tid enn perioden mellom feriene er, er det ikke rart om man blir dårligere.

      Du skiver mye jeg kjenner meg igjen i. Kan godt være at det blir noen bloggposter om temaene videre. Takk for ordene dine!

      Lik

  2. Ja, veldig! Her i huset har vi helt snudd døgnet etter jul og vi har ingen følelse av tid på døgnet lenger. Det er som å leve i en egen boble i forhold til resten av verden. Det tar så lang tid å sovne, særlig hvis det har skjedd noe og hodet er fullt av tankespinn, og det virker som jo mer sliten man er jo vanskeligere er det å få sove. Tilsvarende tar det fryktelig lang tid å våkne og når man er så sliten virker det best å la kroppen få hvile ut fremfor å prøve å snu døgnet foreløpig. Det er også vanskelig å spise, for man er ikke ordentlig sulten, og ikke vet man hva man har lyst på før i øyeblikket, og da er det lett å utsette måltidene. Helst skulle man gått til dekket bord. Ja, akkurat nå er det vanskelig bare å holde liv i seg…

    Lik

  3. Ja, dette er veldig kjent! Jeg aner ikke hvor ofte jeg har lagt i senga mi og hvilt og innsett at jeg rett og slett ikke aner hvor langt på dagen vi har kommet. Jeg vet ikke om det er lunshtid, middagstid, leggetid eller.. Det er lyder og hva som går på tv som skiller tidlig på dag fra sent på dag og dagene fra hverandre. Det er merkelige greier

    Lik

  4. Hei du!
    Jeg er ny her inne på bloggen din, fant deg på Serendipitycat. Jeg liker denne bloggen! Så flink du er. Har bare glant litt rundt, og så du snakket om ordene du har mistet grepet på, for å si det med mine egne ord. Det forstår jeg så godt at du føler, men jammen bruker du de du har igjen på en flott måte! For meg som ingen egen blogg har, så er det så moro og nyttig å lese andres tanker og følelser,- og kjenne gjennkjennelsen i alle cellene i kroppen min.
    Uten disse bloggene hadde det vært mye jeg ikke hadde forstått eller tenkt på, slik som denne klokken din som jeg håper du tar patent på når du en dag finner ut…..
    Jeg har fryktelig vanskelig for å hvile meg skikkelig, så jeg vil gjerne ha noe som sier fra når jeg driver rovdrift på meg selv eller ikke avslutter tankespinnet som driver på samme hvor dumt det er.
    Det er forresten litt meningsløst når man må hvile fordi man har hvilt på feil måte….det andre ville kalt fullstendig utkobling er for oss anstrengelse. Det er ikke rart det er vanskelig å hvile fra hvilen!!!
    Jeg titter nok innom deg igjen, kan bli spennende å lese mer om og av deg.
    Jeg er forøvrig en godt voksen dame som bor i Møre og Romsdal.

    Lik

Hva tenker du?

