Livet som det er

Natten sluker dagen

Omtrent klokke tre stiger solen ned. Lyset blir dempet, solen blir rød, sender orange stråler gjennom sorte trær og grener som splitter luften.

Jeg ser et glimt av månen, den er omtrent halv, og under den er himmelen lyseblå  og rosa. Det er ganske vakkert.

Jeg forsøker holde oppmerksomheten fast, være tilstede den siste halve timen før lyset dimmes ned og lyset i øynene følger med. Det er ikke lett når det som kommer er tidlig natt.

Det er mye lettere å tenke nei og at jeg ikke vil, at natten ikke skal fordrive dagen så altfor tidlig. Å tenke det, heller enn å hente inn skjønnheten og gjøre den til min egen.

Når dagslyset blir borte blir jeg det òg. Jeg forsvinner inn i søvnen, men øynene holdes oppe. Det er da det lyse bør hentes fram slik at det lyser innenfra og ut. Slik at natten ikke vinner.

 

 

5 thoughts on “Natten sluker dagen

  1. Anne
    – du lager roser i kinnene mine!

    Kjersti, Bente og Charlotte
    Først nå har jeg begynt å skjønne hvor viktig sollyset er for helsen, på generelt grunnlag, og ikke bare for å regulere døgnet.

    Lik

Hva tenker du?

