Livet som det er

Ansvar for egen lykke?

Jeg tenker noen ganger at dersom jeg bare er strukturert nok og tenker riktige tanker vil livet mitt bli så bra som det kan være. Når konsentrasjonen svikter og motivasjonen skranter, kommer tankene om at jeg selv står ansvarlig for lykken. Det er en god tanke, for det betyr at jeg selv kan øke min livskvalitet og løfte meg høyt, men det er ikke en god tanke enkelte dager, fordi den brukes effektivt til å dømme meg selv, gi meg skyldfølelse og kjeft. Hva godt skal det føre til?

Det er både tungt og tøft å hele tiden ha ansvar for egen framgang, egen lykke, når det som frister mest er å spise masse av det som ikke er godt for meg, drite i alt jeg må passe på for å kunne virke best mulig og være noe for andre på samme tid. Det er tungt å hele tiden måtte styre seg selv.

Så noen ganger har jeg mest lyst til å slutte, si opp jobben som selvpasser og begynne med noe annet istedet.

Problemet er bare hva jeg skal gjøre da? Og hvordan ville det gått dersom jeg sluttet med det som har så god effekt, bare fordi jeg er sliten og lei?

Det finnes ingen reelle alternativer, jeg kan ikke velge. Og det er jeg mektig lei av.

7 thoughts on “Ansvar for egen lykke?

  1. Dette innlegget passet så godt til hvordan jeg føler meg i dag! Jeg er så lei av å måtte hvile, leve på diett, ofre så mye jeg har lyst til osv. Men samtidig er det da kun en person(+ forsåvidt også mine pårørende) det går utover om jeg ikke gjør disse tingene. Det er ikke sånn at vi kan velge å ikke drive denne selvpleien lengre, Vi er helt nødt, for å i det hele tatt få en liten brøkdel av liv. Det er fryktelig frustrerende.

    Lik

  2. Så koselig å høre at du liker måten jeg skriver på. Jeg kjenner allerede at det er veldig godt å skrive litt om hvordan jeg har det, og jeg tror nok også at menneskene rundt meg kanskje kan klare å forstå litt mer nå.

    Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver i dette innlegget. Det er slitsomt å prøve å tenke fornuftig og å være positiv hele tiden, selv om det er det eneste som hjelper.
    Tekstene dine hjelper meg masse, for du klarer å beskrive tanker og følelser på en måte jeg ikke har klart. Jeg er sikker på du hjelper mange med denne bloggen!
    Klem

    Lik

  3. Sett i lys av hendelser og kommentarer på bloggen min de siste dagene, har jeg bare fått bekreftet at det er grenser for hvor mye man selv kan styre når kroppen er syk.
    Jeg fokuserer nok mer på håpet enn på lykken.
    Uansett hva vi velger å definere det som – det er krevende. Men det skjer så mye på forskningsfronten, vi må holde fast!

    Lik

  4. Jeg tenker at vi må gi slipp iblant og å føle det som vi føler. Det blir som en utrensning.
    Vi trenger håp, men må få lov å være den vi er.
    Det kan se ut til at samfunnet gir oss overkrav på noe som vi ikke alltid har kontroll over.
    Jeg følger noen helseguruer på internet og facebook. Selv de som forespråker positiv tenkning tar i bruk andre middel, når de er syke. Går til legen eller alternativ behandling. De er også nøye med hva de spiser også videre.
    Det kommer snart nyheter fra Haukeland sykehus om ME studien. Jeg tror det blir veldig spennende. Vi trenger håp for å holde det ut. Det er også veldig viktig for våre tanker….

    Lik

  5. Tror ikke at noen i hele verden kan være hundre prosent ansvarlig for sin egen lykke absolutt hele tiden. Det er menneskelig å feile, det er menneskelig å tvile og det er menneskelig å søke støtte. Riktig nok føler man kanskje et svik mot seg selv de gangene man «bryter» programmet som er lagt for å hjelpe en selv, men samtidig bekrefter det at man bare er en menneske også.

    Tror at man alltid skal være på søk etter nøkler som holder en i gang. Om det er støtte fra andre mennesker, tanker som virker inn på en selv osv. Og de få gangene man svikter seg selv, så tror jeg det er viktig å bare riste det av seg, ikke dvele videre med det, og gå videre i de handlingene som er bestemt.

    Lik

    1. Dårlig samvittighet for uheldige valg ødelegger for gode stunder framover. Det har stjelt mye god tid i livet mitt.

      Jeg er helt enig i at vi må fortsette å gjøre det som gir god helse, selv om det koster, men også være gode til å holde blikket fast mot det som kommer i tøffere stunder istedet for å trekkes inn i de dårlige valgene vi gjorde med konsekvensene det førte med seg.

      Takk for en fin kommentar, roffens!

      Lik

  6. Anna-Lena
    Enig med deg: Vi trenger pauser fra jobben, hadde vært stas om vi kunne hatt ferie fra oss selv som arbeidsfolk har ferie fra jobben sin!

    Trude H
    Håp er viktig, ja. Håp er ikke bare det som styres utenfra med vekt på hva forskningsmiljøene kommer fram til, men også det indre håpet – opplevelsen om at noe godt/bedre er i vente.

    Siv Irene
    Takk for gode ord! Jeg tror tekstene mine betyr noe for noen, det er godt og gjør at jeg ønsker å fortsette å dele.

    Miss Ducky
    Utrolig mye tid som går til denne selvpleien og forebyggingen! Ikke rart vi ikke har tid til å kjede oss!

    Lik

Hva tenker du?

