Livet som det er

Slappe dager i varmen krever spesiell mat

Varmen er tilbake, slappheten likeså. Et opphold på noen uker, er det så lenge siden forrige varme varmeperiode? Jeg er ikke sikker.

Varmen krever spesielle tiltak: Saltbehovet øker, men ikke behovet for fett, så hva spiser man da? Jeg er ikke sikker. Fordi formen er super har jeg vært med på handletur i dag. Århundrets forråd av frityrstekte saker og ting dyppet i salt og noe som påstås å være krydder, men som ser ut til å være spor av urter i stedet, er handlet inn. Jeg har vært på leting etter saltholdige pastiller uten aspartam og andre søte tilsetningsstoffer, men utvalget er trist.

Jeg spiser små saltkorn, saltstenger, fetaost og spekeskinke, småspising så lenge jeg orker. Jeg drikker vann og glemmer å ha biter av sitron eller lime i, legger karbosjokk-cola i kjøleskapet som jeg kanskje kommer til å drikke en gang.

Middagen er et kapittel for seg: Hva kan man spise på de varmeste dagene? Noen skal orke å lage den også, bare spisejobben er stor nok og energikrevende nok til at lagejobben må være enkel (ikke kreve tankegang, noe selv åpning av en hermetikkboks krever. Ja, faktisk!) og være kortvarig. Salat, en omgang salat gir to måltider, en verdifull investering? Hm.. Ordentlig mat behøves for å ikke bli enda slappere.

Min spiseliste for varme dager (mye av dette er lett å ta med seg som nødmat når en må ut av huset):

  • saltet solsikkekjerner
  • saltet gresskarkjerner
  • chips med «lite» fett
  • fetaost
  • saltstenger
  • spekeskinke
  • Tapini tapaskjeks (veldig godt med Philadelphia light!)
  • melon

.. og når jeg bare orker å gjøre noe skal jeg lage smoothieis, så kan jeg leke sunn samtidig som jeg får noe næring i meg. Å lage smoothie krever noe der og da, men når den er laget krever den ikke mer enn å bli tatt ut av fryseren før jeg kan spise – hvis ikke noen små barn finner den først, da.

Ønsker deg gode dager i varmen!

 

Hva tenker du?

