Leve med ME

Morgener med dårlig start

Enkelte dager våkner jeg og tenker «hvorfor?». Kroppen er urolig, som om den skjelver et par centimeter under huden, jeg er kald, men ingen varm drikke kan varme meg, ull er til ingen nytte. Hodet kjennes tomt, men samtidig som om det er fylt av en klebrig masse som ikke kan stykkes opp i mindre biter for så å bli forstått.

Slike morgener liker jeg dårlig, kroppen er ikke klar for dagen og jeg må ta spesielle forhåndsregler for at ikke hodet skal sette igang tankeaktiviteter som går altfor fort til at jeg klarer å følge med. Dersom jeg ikke tar de riktige valgene, bærer det raskt utfor med funksjonsnivået. Jeg må forebygge mens jeg enda kan, men det er vanskelig å alltid velge rett. Noen ganger vet jeg ikke hva som er rett, engang.

Slike morgener er best at blir isolert mens det enda er morgen, det er best at kroppen får fullstendig hvile mange timer til, helst i søvnform. Det handler om forebygging av en negativ utvikling.

Slike morgener vil man helst bli ferdig med så raskt som mulig.

Og opp i alt tenker jeg: For andre er denne tiden en hektisk skal-på-jobb-tid der mye skjer på en gang, der tidlige morgener bare er starten på mange timers betalt jobb.

Hvordan i all verden klarer de det? 

One thought on “Morgener med dårlig start

  1. Å ja… har tenkt det samme selv, for her trengs det mye stillhet og veldig mye ro om morgenen. Selv om jeg står opp klokken 7, er jeg ofte ikke «tilregnelig» før rundt 12. Det vil si at jeg ikke gjør avtaler, ikke tar telefoner, ikke orker forholde meg til andre før det. Det er kjipt ja, men det må faktisk respekteres, om jeg ikke skal få en kræsj.

    Lik

Hva tenker du?

