Livet som det er

Enkelte dager lever man fordi man ikke vil dø

For noen dager siden hadde Aftenposten en sak om hva som gjør livet verd å leve og ba leserne sende inn sine lykkeøyeblikk. Jeg måtte tenke lenge over saken og kom til slutt fram til ti punkter, men det som kom med på listen da er ikke det samme som kommer med på listen nå. Hva som gir en følelse av lykke og hva som gjør at man likevel forsetter å stå på og ikke gi opp, tror jeg varierer med dagsform og tilfeldigheter.

Noen dager blir en slik liste stående tom fordi livet er nok som det er. Å tenke utenfor sin egen kropp og sin egen innestengte verden, er i en del tilfeller ganske umulig. Enkelte dager lever man fordi man ikke vil dø. En forholder seg passivt til seg selv og ting som faller utenfor overlevelsestrangen.

Et av mine lykkeøyeblikk ble trukket ut av fem tusen og lagt i kategorien «Originale» av Aftenposten, øyeblikket var «Grønn te og mørk sjokolade». Fra en så hverdagslig, liten ting til verdien av et liv, ligger det mye ironi og sannhet. Og kanskje også en dose ensomhet.

Jeg føler meg aller mest alene når jeg kjenner at jeg synker, når formen gjør at jeg trekkes inn i meg selv og bort fra dem som gir hverdagen mening. Når evnen til kommunikasjon isolerers i hodet og ikke kommer ut, når evnen til å skrive og kommunisere ut blir borte som et svakt minne om noe som var. Alene med bare meg selv merker jeg at avstanden til det livet normaltfungerende lever er større enn jeg liker.

Alene med bare meg selv kan en kopp grønn te og en liten mørk sjokolade gi meg en lun glede og et snev av velvære, til tross for at jeg aller helst skulle delt den med noen. De små tingene gjør de store tingene lettere å bære, mens jeg venter på at livet skal vende tilbake igjen.

14 kommentarer om “Enkelte dager lever man fordi man ikke vil dø

  1. Hei! har snust litt på sida di i det siste, og eg finn innlegga dine viktige og utruleg gode:) Du har verkeleg ei unik evne til å ta ting på kornet. Takk for at du deler tankar rundt sjukdom og livet generellt. Spesiellt dette innlegget likar eg. det er ekte og sårt, akkurat slik livet som langvarig sjuk ofte er. Eg kjenner meg så veldig godt igjen i at gapet mellom meg og normaltfungerande menneske blir så alt for stort til tider, og einsomheita det skaper. Eg følger deg vidare:)

    Liker

  2. Ønskningene og våre verdier varierer med dagsformen, det tenker jeg også. Når vi er veldig dårlige, blir vi nødt til å ta vare på de små stundene. Ellers holder vi det kanskje ikke ut. Vi må trene opp gledesmuskelen på en ny måte.
    Ta vare på deg!

    Liker

  3. Fint innlegg du har skrevet 🙂 Jeg tror du har rett i at hva som gir lykkefølelse varierer etter dagsform og etter tilfeldigheter. Noen dager kan jeg se lykken i de minste ting, andre dager har jeg mer enn nok med å holde ut.

    Jeg kjenner meg også igjen i ensomheten du beskriver. Det er ikke enkelt når man så sterkt ønsker å delta, men ikke kan. Men som du sier må vi jo bare forsøke å se gleden i de små tingene, og tenke at det en dag vil komme bedre tider:) håper du får en så fin helg som mulig:)

    Liker

  4. Takk for koselig besøk på bloggen min 🙂 Det er så kjekt , da blir det mindre ensomt liksom : )
    åhhh,som jeg kjenner meg igjen idet du skriver. Hjerteskjærende er det …»mens jeg venter på at livet skal vende tilbake». Mye krefter bruker jeg nettopp i det spenningsfeltet: ha et verdig og godt liv hver dag, uansett form vs lengselen etter det som var før ? . Mulig det er å gå i spagaten, man lever livet forlengs. Hver dag er verdifull. jeg må ofte minne meg selv på nettopp det.
    Ønsker deg milde,gode dager Anne- Helene ❤

    Liker

    1. Liljekonvall

      Jeg har vært innom deg mange ganger, men er kanskje ikke «flink nok» til å legge igjen spor etter meg. Tror jeg har signert med «oppsummert» et par ganger også.

      Jeg liker godt bloggen din med små utsagn og sitater som følger bilder. Det er lett å lese.

      Jeg prøver å leve forbi ME-begrensningene. Jeg vil ikke at det skal ta mer tid enn det allerede gjør, så jeg forsøker å ikke la det få plass når det ikke er fullt virksomt. Det er en kunst! Og det er så viktig å huske på å skape minner, ikke bare vente på det en ønsker at skal komme. En mister for mye tid da.

      Ønsker deg en god helg, L!

      Liker

  5. Jeg synes tittelen på dette innlegget er talende jeg…

    For det er jo en del slike dager…

    At du da klarer å se et lyspunkt i en bit sjokolade og grønn te, det viser din styrke og livsgnist synes jeg! Ja, kanskje er det nettopp som en evne vi bare er nødt til å trene opp?

    Liker

    1. Og jeg tenker at vi kommer et stykke videre ved å finne ressurser i andre, egenskaper og syn på livet andre har, som vi ønsker oss selv og forsøke å finne fram til måter å skape det i oss.

      Takk for fine ord, SerendipityCat!

      (ønsker deg en fin helg)

      Liker

  6. Sterkt innlegg. Jeg har stor tro på å finne noe fint i livet, tross alt.
    Uten det hadde det vært vanskelig å overleve tror jeg.
    Det er sinnsykt tøft og vondt innimellom.
    Så mange sterke mennesker som holder ut med denne sykdommen,
    venter på svar…det er til å grine av….
    Å flytte fokus kan ofte hjelpe for å holde ut…
    Takk for tankevekkende innlegg! ❤

    Liker

    1. bell4trix

      Tusen takk! Det er så fint når jeg klarer å treffe folk med det jeg skriver, selv når jeg bare skriver ut det jeg opplever. De spontane, følte innleggene er de som blir best å lese for andre og lettest for meg å skrive, har jeg erfart.

      Liker

  7. Setter stor pris på bloggen din, og kjenner igjen mye. |har veldig dårlig kognitiv kapasitet og sliter(om dagen. ) Og nå¨er det stopp. men jeg kommer tilbake:) ( faen ta kognitiv svikt)

    Liker

    1. Annaa

      Takk for at du valgte å bruke energien på å svare her!
      Og takk for fine ord om bloggen.
      Velkommen hit, om jeg ikke har sagt det før.

      Jeg ønsker deg mer energi og klarere hjerne slik at du får mulighet til å gjøre mer av det du ønsker og vil.

      Liker

Hva tenker du?

