Livet som det er

Det sitter i hodet

Hvem vi er, vår personlighet og identitet, er det vi møter verden med og viser i møte med andre.

Uten å vite hvem vi er, får vi problemer i møte med andre. Vi blir avhengig av andres blikk, andres karaktestikker og hvordan de behandler oss. Vi selv er  ikke. Forsvinner vi fra oss selv, eller er utydelige, blir det også vanskelig å være  sammen med andre. Vi blir lette ofre for sterkere personligheter.

Når vi vet hvem vi er, hvor vi har vår identitet uavhengig av yrke og status, har vi en sterk kjerne som skal mye til for å rokke ved. Vi vet og andres makt over oss er dermed redusert, vi får makt til å styre vårt eget liv, vår egen hverdag og framtid.

Hvem er vi når vi ikke lenger er den vi var?

Når livet er så endret som det er for mange med kroniske, invalidiserende sykdommer, må vi nyorientere oss. Vi må finne nye måter å hente liv og inspirasjon, nye måter å hente identitetsstyrkende bekreftelser og aktiviteter. Jeg tror ingen er for syke til å ikke kunne hente kraft fra nye steder, men ofte trenger vi vennlig veiledning og støtte i prosessen med å nyorientere oss. Jeg tenker at det er viktig at vi også gir rom til sorgen, som gjerne kommer i bølger, ofte i forbindelse med anledninger der vi oppdager hvor lite vi kan være med på. Eller der vi må se på at andre lever det livet vi selv ville hatt dersom livet vårt ikke ble slik det ble.

Hvilken verdi eller egenskap er den viktigste for deg? Det er den du skal ta vare på, det er den som kanskje er hovedingridiensen i identiteten din. Å huske på hvem vi er har ofte en sammenheng med hvem vi var, det er ikke slutt selv om den vi var hadde sterk tilhørighet til arbeidslivet vi ikke lenger er en del av. De egenskapene som ble brukt i jobbsammenheng er antakelig ikke borte, bare lagt på is inntil videre. Når isen smelter, vil vi igjen kunne gjøre bruk av egenskapene vi brukte i jobbsammenheng. I tillegg kan vi legge til alt vi har lært i årene vi observerte samfunnet og verden fra utsiden, eller fra dataskjermen. Sykdom kan også være ressurs.

Sykdom er likevel ikke alt vi er, den er bare en del av oss, et slags uvelkomment vedheng vi må lære å leve med. Når kroppen svikter, må hodet kompensere. Verdigheten, identiteten og kreativiteten må vi skape selv. Mulighetene sitter i hodet. Når du er klar.

7 thoughts on “Det sitter i hodet

  1. Hvis vi tar i bruk vår fantasi så får vi større muligheter tror jeg.
    Sorgen er endel av oss, men vi har også mer inne i oss. For å vite mer om det trenger vi å gå på oppdagelsesreise i vårt indre.
    Det kommer mange muligheter når vi er friske. Alt har sin tid.
    ønsker deg en fin kveld!

    Lik

    1. Jeg tenker at det også er viktig å se det vi har nå, hvilke muligheter som faktisk finnes og som er tilgjengelige her og nå, slik livet er blitt.

      Alt til sin tid, jeg vil ikke at noen skal sitte igjen med følelsen av at det er deres egen skyld at de ikke ser muligheter.

      Lik

  2. Du har så rett! Jeg er så enig med deg! Selv da jeg var på mitt aller sykeste så hadde jeg tanker og opplevelser, og de har jeg tatt med meg videre og lært mye av!
    Ja vi er så mye mer en sykdom, fokuset er så viktig!
    Du har noen fantastisk flotte blogger og er sannelig en ressurs! Så glad jeg er for at du har lagt deg som følger på MEstringsbloggen jeg ser frem mot å følge deg videre! Legger deg til i min bloggliste på

    Ønsker deg en finfin helg!
    Klem Lokki

    Lik

    1. Tusen takk Lokki!

      Blogging og skriving er noe som gir mitt liv mening og livskvalitet, til og med en slags overskudd som drypper over på familien, de viktigste personene i livet mitt!

      Lik

  3. Dette er et veldig viktig tema i forhold til kronisk eller langvarig sykdom!!!!!!

    Tror det er veldig vanlig å gjennomgå en identitetskrise i en eller annen form når slik sykdom rammer.

    Hadde mye mer på hjertet, men det er surr i topplokket…

    Lik

Hva tenker du?

