Leve med ME

Jeg valgte rett

Egoisme lønner seg.

Tre vanlige dager etter påskeferiens avslutning kan jeg konstantere at bølgene av dårlig form og funksjonsnedsettelse glimrer med sitt fravær. Jeg er ikke dårlig! Jeg har det ganske bra!

I motsetning til feriens mange dager, er det ingen som merker at jeg ikke er sammen med dem. Det er helt naturlig å dra på jobb, skole og barnehage uten å si hei til meg først. Det er helt naturlig å bare være sammen med meg om ettermiddagen, i motsetning til i feriene. I feriene har både jeg og dem forventninger om hva vi skal gjøre, det har vi ikke på samme måte i hverdagene.

Den store forskjellen mellom ferier og hverdager heter Dårlig samvittighet. Å måtte trekke seg unna og ikke kunne delta når man teoretisk har mulighet til det, gjør noe med en. Jeg har tidligere skrevet om Nødvendig egoisme, et innlegg som oppsummerer hverdagen ganske godt.

Valgene mine er ikke alltid reelle. Jeg vet at konsekvensene av å overbelastes er verre enn tilbaketrekkingen til en valgt verden av ukjente kjente mennesker. Å velge rett når det innebærer å velge bort, krever mer enn en omgang med seg selv som kognitiv terapeut.

Jeg innser at feriene må ligne mest mulig på hverdagene, selv når det gjør vondt. Jeg innser at jeg ikke er klar for normalitet i dagesvis, selv om motivasjonen er stor. Jeg innser at jeg må fortsette å prioritere meg selv, også når jeg blir kvalm og lei av den jeg er. Jeg innser også at jeg har makt og kraft til å veilede meg selv og bygge opp det beste i meg, slik at tiden med de viktigste i livet mitt blir bra og fylt av bevissthet.

2 thoughts on “Jeg valgte rett

  1. Synes du både dette innlegget og det du linket til var veldig godt skrevet! Som det kommer frem her må man noen runder med seg selv før man greier å akseptere at man er nødt til å være egoistisk for å ta de valgene som er rette for oss.

    Forøvrig glad for å høre at du kom deg så fort inn i vanlig rute igjen:)

    Lik

Hva tenker du?

