Livet som det er

Besøk i andres virkelighet

En snartur innom biblioteket resulterte i en tykk bunke bøker med et ukjent antall sider innblikk i en annen virkelighet. Verden blir litt større når en forlater sin stue for en liten stund og ser seg om.

Bare noen hundre meter fra mitt hus ser verden litt annerledes ut. Snøen er flerfarget, oppstykket og delvis smeltet til en slags brungrå sørpe. En liten glipe av våren sprekker opp i noen smale og brede striper asfalt. En påminnelse om at sykkelsesongen starter på et tidspunkt i år også.

Vissheten om at jeg har kommet hjem i dag er god, jeg har kommet hjem fordi jeg ikke har vært hjemme hele dagen. Forandring. Kortvarig unntakstilstand. Å komme hjem kan ikke overvurderes, for den som stadig kommer hjem, hver dag kanskje, er det vanskelig å forestille seg hvor fin den følelsen er. Et opphold fra veggene, en avstand til sofaen. Å komme hjem er godt.

Bøkene plasseres i en høy stabel, sidene er mange og oppmerksomheten drives av seg selv mot innholdet. Lesingen fyller store deler av dagen og jeg er endelig kommet dit at lesetempoet er høyt nok til å lese så raskt at jeg får med meg innholdet noenlunne. Framgang!

En kommentar om “Besøk i andres virkelighet

Hva tenker du?

