Livet som det er

Sint energi

Med hodet på skakke ser hun på meg med et bedrøvet blikk og spør forsiktig: «Hvordan går det med deg?» Forventningen hennes lyser, det er meningen at jeg skal ta til tårene og fortelle hvor jævli det er. Jeg skal betro meg og fortelle hvordan jeg egentlig har det, for hvis hun bare spør hvordan det går i en lett tone, ja da kan det være at jeg bare svarer det jeg tror hun forventer å høre. Tror hun.

For henne er det umulig å forestille seg at jeg er ærlig på spørsmål om hvordan jeg har det. Hun trenger bekreftelse på at hun er en empatisk og sympatisk person. Det er hun som trenger å bli sett, som trenger å forsterke bildet hun har av seg selv. Min rolle er å ikke ha det bra for å tilfredsstille hennes behov.

At jeg faktisk har det ganske bra, er visst en skuffelse, jeg svarer ikke til forventningene hun har. Eller kanskje tror hun jeg lyver?

Det finnes vel ikke noe som akutt gir meg masse energi enn nettopp denne forventningen om hvordan jeg har det. Sinne er energi. Kan hende er det slik at ME-pasienter burde være sinte litt oftere?

4 thoughts on “Sint energi

  1. Hihi.. høres nesten ut som om du har vært på Nav.. 😉
    Kjenner den der. Vanskelig å forklare at når jeg sier at jeg har det bra, eller har en god dag, så er ikke det en sånn: «Jobbe 10 timer, vaske huset, bake brød og trene 2 timer på SATS og så storhandle på vei hjem før jeg baker en kake til en kollega som har bursdag dagen etter, før jeg har lidenskapelig og vill sex med min kjære.»

    Nope.. En utfordring det der.
    God helg!!

    Lik

    1. Hehe.. har ikke vært på Nav, men det er mange «navete» der ute.. sånne som skal vise så stor medlidenhet at de nesten drukner i det selv.

      Et ukjent antall ganger har slik «stakkar deg»-provokasjon ført til både rene rom og nybakte brød, kan på en måte si at noe godt kommer ut av det!

      Takk for at du tok turen innom meg igjen! God helg til deg også.

      Lik

  2. Sinne er energi, men min erfaring er at jeg blir rimelig slått ut av å være sinna. 😉 Noen ganger verdt det altså! Bedre enn å føle meg deppa, i hvert fall!

    Høres slitsomt ut med hun som vil du skal øse ut om problemene dine. Interessant det du skriver om «Det er hun som trenger å bli sett, som trenger å forsterke bildet hun har av seg selv.» Når jeg leste dette skjønner jeg at jeg har møtt på flere sånne opp gjennom årene… og at når jeg har fått en magefølelse på at jeg ikke har særlig lyst å dele hvordan jeg har det, så kan det rett og slett være fordi personen jeg står ovenfor ikke egentlig er så veldig interessert.

    Lik

    1. Og det er noe med det at en ikke alltid vil ta fram ting som ikke er bra. Det er gir ikke noe positivt å tenke på ting som ikke fungerer. En vil jo gjerne vise seg fra sin beste side også!

      Lik

Hva tenker du?

