Refleksjoner rundt behandling og bedring

Hva kan LP (Lightning Process) gjøre som ikke en god coach kan gjøre?

Jeg har hørt mange historier om folk som har vært på LP kurs, både med lykkelig resultat og med elendig resultat. Jeg tror på dem alle, for jeg har ingen grunn til å tvile på folks personlige erfaring med en behandling.

Likevel, når jeg leser historier om lykkelige resultater av LP, da slår det meg: Hva hjelper det egentlig for? Joda, jeg har hørt om symptomer som ikke lenger dominerer og trekker personen ned i sofaen eller senga lenger og jeg har hørt om dem som begynner å jobbe igjen eller som fullfører utdannelse. Veldig bra for dem!

Kunne det hjulpet dem like mye å gå til coach eller f.eks filosof? Noen har fortalt meg at etter LP sluttet de å tro på sannheten de hadde fortalt seg selv om at de ikke kunne. Istedet begynte de å fortelle seg selv at de kunne og de begynte å gjøre istedet for å vente. Jeg tenker at det disse menneskene trengte var en som trodde på dem og som løftet dem opp samtidig som de begynte å reise seg selv. De begynte å tro på seg selv igjen fordi det kom noen utenfra og trodde på dem. I tillegg fortalte denne «noen» sammenhengen mellom tanker, handlinger og følelser og hvordan forbindelsene kunne skapes, forsterkes eller svekkes. Denne «noen» ga dem et verktøy å bruke for å komme dit de ville gå.

Jeg har ei venninne som jeg i mitt private kaller min personlige LP-coach. Etter hver gang jeg har vært sammen med henne, noe som ikke skjer så ofte som jeg kunne ønske, skjer det mye med meg. Hun når rett inn til ambisjonene mine, ressursene mine, motivasjonen min. Bare ved å være sammen med meg, og helt uten at hun har noen bevisst plan om det, rydder hun unna alt rotet jeg lagrer i hodet mitt. Alle innvendingene, all tvil, den lille selvtillitten vokser igjen og troen på at jeg kan det jeg tror jeg kan trer fram. I flere uker etter vi har vært sammen kjenner jeg effekten av henne.

Det samme har jeg lest i ikke-lykkelige-men-fornøyd-versjoner av LP-erfaringer. Og det får meg til å tenke, at kanskje det vi mest av alt trenger, for best mulig livskvalitet, er noen som tror på oss, som får oss til å tenke og finne det vi er best på?

Det finnes kanskje flere metoder som kan minske symptomer og negative erfaringer, som kan gi oss løft og guts til å ta tak i livet slik at det kan ligne litt mer på slik vi ønsker å leve?

Forskning viser nemlig at det som har størst betydning i forhold til resultat av terapi og behandling ikke er behandlingen i seg selv, men relasjonen.

 

8 thoughts on “Hva kan LP (Lightning Process) gjøre som ikke en god coach kan gjøre?

  1. Hei 🙂 Jeg har selv vært på lp, men er forstatt syk. Dette er et relativt komplekst område når det gjelder forståelsen av hva lp gjør med kroppen – men jeg er overbevist om at det ikke kan sammenliknes med det å ha en god relasjon, noen som tror på oss og det å ha troen på oss selv.

    Jeg forsvarer ikke lp som metode for ME – jeg bare forsøker å forklare hva jeg har erfart og lest 🙂

    Det handler om å forandre kjemiske signaler mellom kropp og hjerne, og dette kan man ikke oppnå ved kun å tenke positivt, ha god selvtillitt etc. Jeg anbefaler å lese om hvordan lp påvirker hjernen og vice versa, nlp, selvhypnose, osteopati, bruk av akivt språk (gjøre) som gir valgmulighet….google etter informasjonen for å klare å forstå hva som egentlig skjer – men som man ikke kan oppnå ved vanlig positiv tankegang og god selvtillitt/ståpåvilje. Selvhypnosen samt bruk av aktivt språk som «å gjøre» er sentrale elementer som du også nevner – og selvfølgelig stoppemetoden hvor man stopper sykdomstanker og alt som handler om begrensninger/sykdom før de blir til en følelse – akkurat som i kognitive metoder…..
    Jeg har tro på det Meirleir sier – at lp reaktiverer hypotalamus slik at deler av hjernen kan fungere bedre, noe som igjen bidrar til at man blir bedre form. Effekten er hos veldig mange forbigående, – hvorfor noen blir friske og andre ikke vil nok handle om underliggende årsaker – akkurat som flere me-eksperter sier…

    Klem Shadow 🙂

    Lik

    1. Hei Shadow!
      Takk for at du tok turen innom meg og tok deg tid til å svare!

      Om første avsnitt i kommentaren din: Jeg tror ikke relasjonen er alt som skal til for bedring, men det kan nok være en vesentlig del av det som skal til for å oppnå bedring. Tror du ikke at lp-coachen var av betydning for hva du oppnådde? Hvis du hadde hatt en annen coach ville du kanskje ikke oppnådd det du gjorde eller noe mer?

      I tidligere tider kunne jeg undersøke mer og sette meg grundig inn i fagstoff, men det er lenge siden nå. Min forståelse av ting har ikke lenger den faglige dybden den hadde engang og evnen til å lese og forstå fagstoff er redusert, det blir derfor vanskelig å lese litteraturen du anbefaler. Jeg forstår gjerne ting ut fra hvordan andre forteller om sine opplevelser av ting. Forskning er viktig, men det viktigste er om folk opplever at behandlingene hjelper dem.

      Når det er sagt har jeg ikke presentert hele min forståelse av hva lp er her, bare motivasjonsdelen.

      Ønsker deg en flott helg!

      Lik

  2. Å ha et håp og å tørre å tro at man kan er veldig viktig! Å ha gode venner er gull vert.
    Hvem som får hjelp av LP og ikke få fremtiden vise.
    Jeg tenker at det er bra å ha positive hobbies og andre ting som gjør at man glemmer seg selv en stund. Jeg kaller det å ha friskaktiviteter. Hva som er frisk aktivitet får fantasien hjelpe en med. Jeg meditere og går på osteopatitimer. Bloggingen er også en aktivtet der jeg føler at jeg klarer mer og mer. Dessuten er det moro!
    Ønsker deg en god helg! 🙂

    Lik

    1. «Friskaktiviteter» var et fint ord! Kan du si mer om hva slags type meditasjon du praktiserer og hvor du har lært det? Og hva innebærer osteopatitimene?

      Å være fratatt muligheten folk i jobb har til hver dag å få utfordringer og deltakelse i det normale stiller store krav til egne krefter til å drive en selv framover. Jeg synes det er vanskelig og opplever at istedet for å gjøre tenker jeg og vurderer om jeg kan. Tenkingen sniker seg inn som et forstyrrende moment som forhindrer handling. Ikke alltid, men iblant oppdager jeg at det er slik.

      Å tenke er bra så lenge den fører oss framover og vi lærer noe.

      Godt å høre at du har funnet din måte å skape mening i hverdagen! Jeg ønsker også deg en god helg! Jeg skal titte innom bloggen din. Takk for at du tok deg tid til å lese og svare hos meg!

      Lik

      1. Hei!
        Min favorittmeditasjon er veldig enkel. Man sitter eller ligger ned og bare lytter på pusten. Man låter tanker som kommer og går flyte videre og prøver at ikke hake fast ved dem.
        Jeg har gått i meditasjonsgrupper i nærheten av der jeg bor, og vært med på vegledde meditasjoner. Det har vært i alternativ miliø. Jeg tenker så her at kroppen ikke kan skille mellom virkelighet og fantasi, og hvis kroppen svarer med velvære så er jeg fornøyd. Når jeg føler velvære i kroppen, produseres velvære hormoner som får oss å slappe av og å må bedre.
        Jeg søker meg til ting som får meg å føle meg vel, og det blir som en motkraft til den sorg man har når man er syk. Jeg tenker at vi finner våre egne veger til det her hvis vi lytter på vår fantasi, og leker oss frem. Jeg opplever at det er enklere å få frem velværet på sommeren, når man bare trenger å lytte på fugler, se på skyene og så videre. Fast nå kan jeg se inn i peisen, når ilden leker seg frem. Det viktige er at pusten blir mer avslappet og tankene bremser opp, hvis det går.
        På you tube kan man finne mye avslappende filmer, og humoristiske filmer. Det har jeg brukt mye.
        Osteopatien er veldig spennende. Det boter meg ikke, men jeg har ikke så mye hodepine etter jeg begynte hos min osteopat i Lillehammer. Hun behandler muskler, skelett, bindvev og sirkulasjon i kroppen. Når jeg er på behandling somner jeg nesten og har lyst å ligge kvar en stund etterpå. Man er i et veldig behagelig tilstand.
        De ting jeg prøver på gir en spennende indre oppdagelsesferd. Noe må man finne på når tiden går og man fremdeles er syk. Hva som enn har gjort oss syk så er det deilig å slappe av!
        Forskning tar tid og imens vi venter må vi gjøre det beste av det, hvis man ikke er så heldig å få hjelp på Lillestrøm helseklinikk forstås. 😉

        Lik

  3. Et liv å leve
    Det du skriver her synes jeg du skal poste på din blogg også, det er bra og lærerikt!

    Jeg mediterer selv, men er tilbakeholden med å bruke det ordet for jeg vet ikke om «meditasjon» er det enkle som jeg gjør. Ut fra hva du skriver skjønner jeg at det lille også er nok til å kunne kalles meditasjon. Det jeg synes er vanskelig er å skille bort alt som forstyrrer. Det krever både energi og trening, men når jeg får det til klarer jeg, f.eks å sovne når jeg legger meg om kvelden. Det er så deilig!

    Lik

Hva tenker du?

