Leve med ME

Jeg er ikke særlig smart

Enda en time sitter jeg oppe, enda en time passerer. Selv på forskjellige nettsider er det stille. Jeg burde sove, jeg burde ligge, jeg burde ikke sitte foran skjermen.

Det er natt og kroppen er forvirret. Noen ganger er det min skyld, men oftere er det kroppen som ikke samarbeider. Jeg liker det ikke og har sagt det gjentatte ganger uten merkbart resultat.

Jo fler timene blir jo lenger inn i meg selv synker jeg. Jeg fjernes fra meg selv, fra det fornuftige og kritiske. Det er deilig med en pause fra den bevisstheten som vanligvis styrer mye av det jeg tenker og de valg jeg gjør.

Om dagen er jeg fornuftig og lur. Om natten kommer en slags kreativitet fram nettopp fordi jeg mister litt av den kritiske sansen. Jeg liker det, men skulle helst forskjøvet det til dagtid.

Noen som kjenner seg igjen?

4 thoughts on “Jeg er ikke særlig smart

  1. Kjenner meg godt igjen ja! Søvnproblemene med ME har fulgt meg i flere år, og det er utrolig slitsomt. Får ikke sove, våkner og blir sittende oppe… og da jobber hjernen i et helt annet spor! Da vil jeg skrive og blogge, lese og snakke. Men etter en stund går jeg litt i kjelleren igjen hehe.

    Lik

    1. Det skulle vært slik at en kunne framkalle nattens magi på dagtid. Den stille deilige roen som langsomt utvikler seg i de små nattetimer har en berusende effekt som er tiltrekkende, men farlig. Jeg har alltid vært nattemenneske, men prøver å holde igjen slik at jeg ikke vrir på døgnet. Vil ha alt: Nattens magiske kraft og samtidig god nok tid på dagtid til både å gjøre nødvendige ting og lystbetonte ting. Hvorfor får vi ikke alt?! Urettferdig, hehe..!

      Lik

  2. Kjenner meg veldig godt igjen på det du skriver her. Klart jeg er kjempedårlig når jeg sitter våken på nettene også, Feberheten er intens, migrenen som varer i minst 2-3 dager kommer snikende, jeg verker i hele kroppen og klarer så vidt å svelge..

    men det er noe spesielt om natten, du er alene og det er ingen rundt deg å skamme seg for! Det er ingen som forventer noe av deg, ingen som ser rart på deg, ingen telefonsamtaler, ingen som plutselig banker på døren og sier hei, du er vel frisk nå etter den influensaen du hadde? Og der står du som et gammelt fugleskremmsel og er så dårlig at du såvidt klarer å stå på beina. ikke har du fått dusja eller tatt på deg klær, for klær tar mye av din verdifulle energi. truse og en stor t skjorte er det du går i. Jeg har vært ME syk i mange år, d terrer på livet, kroppen følger ikke med og jeg som ønsker å gjøre så mye! Jeg er veldig plaget med søvnen, og får ikke lett sove rett og slett fordi kroppen er så ekstremt dårlig, syk, og utmattet. Varme klemmer Fra Ellen

    Lik

    1. Hei Ellen!
      Søvn betyr enormt mye for hvordan formen er. Søvnproblemene er gjerne forårsaket av for høyt indre stressnivå (kroppen er i helspenn) grunnet for høyt aktivitetsnivå iløpet av dagen. Da er det ikke bra å sitte oppe, men hvis jeg opplever at det er noe jeg velger å gjøre, er det bare deilig å sitte oppe etter at andre har lagt seg. Iallfall en stund.

      Langtidsbelastningen ved å ha ME gir en ekstra tunghet. Det skjer noe med en når en er syk i mange år.

      Lik

Hva tenker du?

