Høytid

Rødlilla forventninger

«Hvor langt har du kommet? Hva har du gjort? Det er snart jul, vet du!»

Jeg kjenner et søkk i magen og kjemper hardt for å distansere meg, holde fast ved at det er vanlige uker, vanlige dager. Jeg vil ikke se, vil ikke høre, vil ikke kjenne på det som kommer som jeg ikke ønsker.  Jeg kan ikke ta del i alle forberedelsene, deler ikke positive tanker og forventninger om en rødlilla tid. Jeg har rett og slett ikke lyst på jula.

Jeg er alene om det. Lever i en parallell verden, klarer ikke ta del i de andres verden fylt med frivillig stress og selvpålagte må-er. Helst vil jeg slippe, men vet at det er uaktuelt, ingen aksepterer at folk vil slippe unna jul som er såå koselig, det er rett og slett uforståelig.

Så jeg gjør så godt jeg kan, forsøker å dempe ned mine indre protester, forsøker å følge opp andres forventninger og vet at julen, den går over denne gangen også.

Hva tenker du?

